I en samtid överfull av musikaler och mello-tävlingar är det lätt att få uppfattningen att ingen bryr sig om att skriva opera för yngre medborgare. Kanske för att opera för barn inte är så hajpat och därmed så sällan nämnt.
Men lugn. Operor för barn finns det gott om och det tillkommer ständigt nya. Påfallande ofta är innehållet mycket medvetet och tydligt, långt från alla gulliga barnböcker och barnfilmer.
Om barn på flykt
Mest känd är kanske Kungl Operans satsning sedan tio år tillbaka, Unga på Operan. Där sattes föregående helg upp Den långa, långa resan, en opera baserad på en barnbok av Rose Lagercrantz, inspirerad av tecknaren Ilon Wiklands liv och flykt från Estland under andra världskriget. (Bilden ovan med Sanna Gibbs som Ilon i föreställningen).
Musiken är skriven av Johan Ramström, librettot av Sigrid Herrault och regin är av Ellen Lamm. Sångare i föreställningen, som ges under denna vår, är Sanna Gibbs, Ingrid Tobiasson, Ulrika Skarby, Linus Flogell, Erik Rosenius och William Davis Lind.
Ambitiösa labbet i Malmö
En liknande satsning finns med Operaverkstan vid Malmö Opera, ett laboratorium som ”testar allt från experimentell opera till kärleksfulla omtolkningar av klassiker där små barn, stora barn och vuxna barn upptäcker musikens alla möjligheter”, som de själva säger.
Ännu fler
På Orionteatern i Stockholm sattes förra året upp Vägen hem av Joanna Lee, text av Rory Mullarkey; en föreställning som hade premiär 2014 i London, i ett samarbete mellan English National Opera/Young Vic, Opéra national de Paris samt Kungliga Operan, som alltså gjorde den på Orionteatern.
Vid senaste årsskiftet satte Malmö Opera upp Snödrottningen av Benjamin Staern, som vi skrivit om tidigare ›
Andra som skrivit opera för barn är Karin Rehnqvist – Sötskolan, som gjorts i både Sverige, Tyskland och Norge (libretto av Kerstin Perski). Malin Hülphers skrev 2011 musik och libretto till Elsa Beskows Hattstugan för Nordiska Blåsarkvintetten och sångare.
Bara för att nämna några barnoperasatsningar.