I en samtid överfull av musikaler och mello-tävlingar är det lätt att få uppfattningen att ingen bryr sig om att skriva opera för yngre medborgare. Kanske för att opera för barn inte är så hajpat och därmed så sällan nämnt.
Men lugn. Operor för barn finns det gott om och det tillkommer ständigt nya. Påfallande ofta är innehållet mycket medvetet och tydligt, långt från alla gulliga barnböcker och barnfilmer.
Om barn på flykt
Mest känd är kanske Kungl Operans satsning sedan tio år tillbaka, Unga på Operan. Där sattes föregående helg upp Den långa, långa resan, en opera baserad på en barnbok av Rose Lagercrantz, inspirerad av tecknaren Ilon Wiklands liv och flykt från Estland under andra världskriget. (Bilden ovan med Sanna Gibbs som Ilon i föreställningen).
Musiken är skriven av Johan Ramström, librettot av Sigrid Herrault och regin är av Ellen Lamm. Sångare i föreställningen, som ges under denna vår, är Sanna Gibbs, Ingrid Tobiasson, Ulrika Skarby, Linus Flogell, Erik Rosenius och William Davis Lind.
Ambitiösa labbet i Malmö
En liknande satsning finns med Operaverkstan vid Malmö Opera, ett laboratorium som ”testar allt från experimentell opera till kärleksfulla omtolkningar av klassiker där små barn, stora barn och vuxna barn upptäcker musikens alla möjligheter”, som de själva säger.
I Malmö har Operaverkstan redan gjort Döden säger nej (musik av Viktor Ullmann) och Andrejs längtan (musik av Georg Riedel, text av Barbro Lindgren). Säsongen 2017–18 kommer tre operor för barn och unga: Förvandlingar (med utgångspunkt från Ovidius text Metamorfoser). Därefter kommer Guldet (musik av Richard Wagner och Willi Bopp, manus av Charlotte Engelkes) och Var är du, Proserpin (musik av Joseph Martin Kraus och text av Johan Henric Kellgren); mogna herrar, minsann!
Ännu fler
På Orionteatern i Stockholm sattes förra året upp Vägen hem av Joanna Lee, text av Rory Mullarkey; en föreställning som hade premiär 2014 i London, i ett samarbete mellan English National Opera/Young Vic, Opéra national de Paris samt Kungliga Operan, som alltså gjorde den på Orionteatern.
Vid senaste årsskiftet satte Malmö Opera upp Snödrottningen av Benjamin Staern, som vi skrivit om tidigare ›
Och till sommaren (6/8) återkommer Draken Kjetil i Dalby stenbrott, Lund. En opera för sju operasångare, en trollkarl och fyra musiker. Den hade premiär 2014 görs nu för tredje säsongen i. Musiken är av danske kompositören Andy Pade med text av de båda lundaförfattarna Sara Snogerup Linse och Kyrre Thalberg. Föreställningen görs av Drakamöllan och gudiOpera.
2012 kom Kjell Perders opera som ville utmana könsrollerna – Prinsessan Erik. Det är en interaktiv föreställning och spelas nära barnen. Kjell Perder menar att operans fysiska och direkta tilltal passar väldigt bra när man jobbar med barnföreställningar.
Andra som skrivit opera för barn är Karin Rehnqvist – Sötskolan, som gjorts i både Sverige, Tyskland och Norge (libretto av Kerstin Perski). Malin Hülphers skrev 2011 musik och libretto till Elsa Beskows Hattstugan för Nordiska Blåsarkvintetten och sångare.
Bara för att nämna några barnoperasatsningar.