Unga dirigenten fick kritikerpriset

Dirigentnationen Finland har fler kvinnliga dirigenter än du (förmodligen) trodde. Skulle arbetssituationen vara lättare för dem i ’dirigerandets förlovade land’, än exempelvis för kvinnliga dirigenter i Sverige?

Det korta svaret är: nej. Ojämlikheten mellan manliga och kvinnliga dirigenter är precis som den är i Sverige; och troligtvis även för de dirigerande kvinnorna i Danmark och Norge.

Finsk dirigentdebatt

Det långa svaret kunde man läsa om i finländsk press i höstas, då debatten var som mest publik och het.

Därför får det betraktas som extra intressant att en organisation som Finlands kritikerförbund – tänk att det även finns ett sådant! – gav sitt årliga pris till en kvinnlig dirigent, en ung sådan dessutom – Emilia Hoving (f. 1994).

Äkta, djup, intensiv

Prisjuryn hade kunna följa Emilia Hoving under alla de livestreamade konserter hon genomförde och konstaterade att dirigenttalangens närvaro och kompetens kändes rakt igenom datorskärmarna:

– Juryn upplevde Hovings kontakt med orkestern som äkta, djup och intensiv, står det i motiveringen.

Kritikerförbundet har 60 år på nacken, så de får anses en hel del erfarenhet av scenkonst. Priset delas ut till en finsk konstnär eller grupp för ”förtjänstfullt framträdande eller konstnärligt genombrott”.

Emila Hoving är snart klar med sina studier vid Sibeius-Akademien och har varit flitigt i farten med bland andra finska radions symfoniorkester (Radion sinfoniaorkesteri) och Tapiola Sinfonietta. Hon är även assisterande dirigent för Mikko Franck i hans arbete med franska radions filharmoniska orkester (Orchestre Philharmonique de Radio France).


Bilden: Emilia Hoving. Foto Laura Oja

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.